17 MAART 2020 / CONTENT / BAS VAN VEEN
5 TIPS: HOE HOU JE HET PERSOONLIJK IN EEN DIGITAAL KLANTPROCES?

Digitale customer experiences worden geavanceerder. Dat is positief, want je klanten kunnen 24/7 iets bij je kopen, invullen of aanvragen. Maar hoe persoonlijk is je klantcontact eigenlijk? Dat valt behoorlijk tegen, blijkt uit onderzoek van PwC. 74% van de respondenten wil meer persoonlijk contact met een merk. Wat kun je als marketeer doen?

 

 

Persoonlijk contact, hoge omzet

Het succes van elke business is gebaseerd op een sterke relatie met klanten. Hoe persoonlijker je contact, hoe beter het is voor je bedrijfsresultaten. Onderzoek van Accenture toont aan dat je op een omzetstijging van 3% tot 7% kunt rekenen als de klantervaring met je merk op topniveau is. Heel belangrijk dus om aan die klantervaring te werken. Hoe kun je nou het beste merkvoorkeur verstevigen in een digitale omgeving?

 

1. Optimale digitale ervaring

Zorg ervoor dat je digitale klantproces smooth verloopt. Er mag geen enkele hapering zitten in de digitale klantreis, want je klanten en prospects kiezen binnen één klik voor je concurrent. En niet alleen dat, ze bevelen je in dat geval niet aan bij vrienden of geven je zelfs een slechte review.

 

2. Kijkje achter de schermen

Betrek je klanten in het bestelproces. Laat ze weten dat er achter de schermen keihard wordt gewerkt en gerend om jou niet alleen een topproduct, maar ook een fantastische klantervaring te bezorgen. Als je bijvoorbeeld een appje krijgt van de koerier dat hij er over tien minuten is, word je vrolijk. Waarom? Omdat je gewaardeerd wordt.

 

3. Je product is een cadeautje

In de betere offline winkel pakt de verkoper je product in met liefde en aandacht. Een mooie tas met iets extra’s erbij geeft al snel het gevoel dat je iets bijzonders hebt gekocht. Waarom zou je klanten deze ervaring niet ook geven als ze iets online hebben besteld? Besteed daarom altijd aandacht aan de verpakking, presenteer het product als een cadeautje.

 

4. Klanten iets extra’s geven

Maak een feestje van elke aankoop. Geef iets extra’s, het hoeft niet groots of duur te zijn. Vergelijk het met de samples die je krijgt als je iets koopt in een parfumerie. Of het plakje kaas voor je kind bij de kaasboer. Heel simpel, maar ook heel vertrouwd. Het gaat om de aandacht die je voelt als consument.

 

5. Persoonlijke communicatie op basis van data

Mensen op hun naam aanspreken is wel het minste dat je kunt doen met alle gegevens die je van ze hebt. Data verzamelen is key voor een marketeer, maar doe er ook echt iets mee. Transformeer data in kennis en gebruik het om persoonlijk te communiceren. Uiteraard binnen de grenzen van de privacywetgeving.

 

 

Bron: Forbes

 

https://bit.ly/2WiMgoY

https://accntu.re/2TT318z

https://bit.ly/2ISc3MU

We gebruiken cookies.

Met deze cookies verbeteren we de gebruiksvriendelijkheid van onze website. Daarnaast kunnen we je hierdoor gepersonaliseerde content bieden op brandmake.nl, via onze andere kanalen en andere media. Als je verder surft, accepteer je onze cookies. NB. We onthouden je keuze zodat je niet iedere keer dat je onze website bezoekt deze vraag te zien krijgt.

Privacy statement